Zdjęcia
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Projekt WCIES „Z powstańczej Warszawy do niemieckich nazistowskich obozów Auschwitz i Stutthof” (19 i 27 września 2019)

Wyjazd klas trzecich do Oświęcimia. (11 października 2019).

Oswiecim_Strona_01 Oswiecim_Strona_03  więcej>>>

II Wojna Światowa to konflikt zbrojny, który jak żaden dotąd,  odcisnął ogromne piętno na ludności cywilnej. Miliony ludzi zginęło w wyniku bezpośrednich działań wojennych, kolejne miliony zostały zgładzone w planowych eksterminacjach prowadzonych przez totalitarne państwa, które rozpoczęły tę wojnę czy wreszcie ogromne masy ludzi pozbawiono ich domu, wygnano z ich miejsc zamieszkania. Często, ofiary jednej represji były poddawane kolejnym. Wielu z tych, którzy przeżyli, nie chciało już wracać nawet we wspomnieniach do czasów, kiedy skończyło się ich normalne życie. Niewielu jest takich, którzy chcą się dzielić swoimi przeżyciami z młodszymi od siebie. Coraz mniej jest też świadków wydarzeń sprzed 80 lat. Tym cenniejsze są spotkania z tymi osobami, które pomimo wieku czy stanu zdrowia chcą się spotkać z młodzieżą.

Takiego właśnie zadania – zorganizowania spotkania starszych i młodszych na terenie dawnych niemieckich nazistowskich obozów koncentracyjnych Auschwitz i Stuthoff – już po raz drugi podjęło się Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjnych i Społecznych a nasze liceum, też po raz drugi, wzięło udział w tym projekcie. Poza kolejną okrągłą rocznicą zakończenia II Wojny Światowej okazją była również kolejna rocznica Powstania Warszawskiego a naszymi przewodnikami w tej symbolicznej „podróży pamięci” były osoby, które jako dzieci po Powstaniu Warszawskim trafiły do KL Auschwitz – Birkenau.

Projekt składał się z dwóch części. Pierwsza z nich, jeszcze w Warszawie, w formie warsztatowej zapoznawała biorących udział w projekcie uczniów z zasadami działania nazistowskiej „machiny śmierci”, dała możność wstępnego zapoznania się ze wspomnieniami byłych więźniów, ich wrażeniami. Dla opiekunów, była to okazja do zapoznania się z szeroką ofertą edukacyjną zaangażowanych w projekt instytucji.

Druga część to zasadnicza „podróż pamięci”. M. in. młodzież z naszego liceum miała okazję zwiedzić obozy Auschwitz i Birkenau. Widać było ogromne skupienie i uwagę na twarzach uczniów, nie słychać było głośnych rozmów czy śmiechów. Następnie, w scenerii dawnej łaźni obozowej, miał miejsce panel wspomnieniowy z udziałem dawnych więźniów. To, co do tej pory było opowieścią przewodnika nabrało innego wymiaru. Gdy słyszało się słowa: „Tu, w tym miejscu, po raz ostatni widziałam swoją mamę …” – wzruszenie ściskało za gardło. Nic dziwnego, że po zakończeniu panelu starsi odpowiadali jeszcze na wiele pytań młodych. Spotkanie kończy uroczystość złożenia kwiatów i zapalenia zniczy przy pomniku pomordowanych w obozie.

Powrót do Warszawy mija szybko, pozostaje tylko zmęczenie i masa wrażeń, przemyśleń, odczuć. Na zadane przeze mnie już po powrocie pytanie, czy ktoś żałuje udziału w tym projekcie, słyszę zdecydowane: „Nie, nie żałujemy, zdecydowanie było warto”. Taka postawa jest też powodem systematycznego organizowania przez nasze liceum wyjazdu uczniów klas trzecich do Oświęcimia. Uczniowie mają okazję do dokładnego zapoznania się z funkcjonowaniem tej „fabryki śmierci”, spojrzeć na nią przez pryzmat pojedynczych ludzi o co bardzo dbają muzealni przewodnicy. I znowu – podobne wzruszenie, podobne emocje. I ta sama odpowiedź: „Nie, nie żałujemy” i często dodawane: „Przecież tam trzeba pojechać i zobaczyć”. Niech to starczy za podsumowanie.

Odsłony: 1070
Utworzono: wtorek, 29, październik 2019 21:14

PODRÓŻE WOLNOŚCI  WIZYTA STUDYJNA KLASY 3D W EUROPEJSKIM CENTRUM SOLIDARNOŚCI W GDAŃSKU W DNIU 9 PAŹDZIERNIKA 2019

Napisany przez nauczycieli naszego Liceum wniosek o dofinansowanie wizyty studyjnej uczniów w ECS w Gdańsku został rozpatrzony pozytywnie przez władze oświatowe Warszawy. Środki na realizację projektu pochodziły z budżetu m. st. Warszawy. Podczas wizyty mieliśmy możliwość wziąć udział w wyjątkowej lekcji historii, być w sercu kolebki Solidarności oraz uzupełnić swoją wiedzę o dramatycznych wydarzeniach z najnowszych dziejów Polski (lata 1970 – 1989).
g2 g4 g5 g1 g6

W dniu 9 października 2019 roku, o  godzinie 6.20. Ekspres Inter City wyruszył z Dworca Centralnego w kierunku Gdańska. Trwająca trzy godziny podróż minęła wszystkim uczestnikom wycieczki bardzo szybko i ciekawie. Po przyjeździe do Gdańska udaliśmy się spacerem do muzeum Solidarności (Europejskiego Centrum Solidarności). Zarówno zewnętrzna jak i wewnętrzna część budynku wywarła na nas ogromne wrażenie, a w szczególności duża ilość kwiatów i drzew. O godzinie 10:00 rozpoczęło się zwiedzanie muzeum z przewodnikiem. Zwiedzanie w Europejskim Centrum Solidarności polegało na wypełnianiu kart pracy, które następnie omawialiśmy z panią przewodnik. Podczas zwiedzania poszerzyliśmy swoją wiedzę na temat historii Polski z lat 70. i 80., systemu kartkowego i talonowego, inflacji, cenzurze i propagandzie, która kształtowała obywateli. Po dwugodzinnym zwiedzaniu muzeum udaliśmy się na spacer po Stoczni Gdańskiej, gdzie pani przewodniczka opowiedziała nam pouczające historie o pracy w stoczni, jak również o najsłynniejszym strajku w historii Polski. Kiedy zwiedzanie dobiegło końca i zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia przy wejściu do Stoczni i pod pomnikiem Trzech Krzyży, dostaliśmy od Pani Dyrektor czas wolny.

O godzinie 17:00 zebraliśmy się przy fontannie Czterech Kwartałów w Gdańsku i wyruszyliśmy w kierunku stacji. O godzinie 17:40 ruszył pociąg do Warszawy, który przywiózł nas późnym wieczorem do stolicy. Wszyscy wróciliśmy do domu z uśmiechem na ustach, co może tylko oznaczać, że wycieczka była ciekawa i pouczająca.

Katarzyna Głowacka, klasa 3d

Odsłony: 1852
Utworzono: wtorek, 29, październik 2019 07:24

W środę, 30.10.2019 klasy 2F i 3F1 wybrały się na wycieczkę do Płocka. Dzięki uprzejmości firmy PKN Orlen S.A., Warter Fuels oraz Warter Polymers uczniowie klas biologiczno-chemiczno-matematycznych mieli niepowtarzalną szansę, by wjechać na teren zakładów i zobaczyć produkcję paliw i folii na własne oczy. Na terenie PKN Orlen Płock - największej petrochemii w Polsce - widzieliśmy olbrzymie instalacje i rurociągi, teren przejechaliśmy z pracownikiem zakładu, który opowiedział nam o kolejnych etapach rafinacji i przeróbki ropy na paliwa oraz produkty ropopochodne.
Młodziez w siedzibie firmy Warter Fuels

Następnie udaliśmy się na teren firmy Warter Fuels, gdzie wysłuchaliśmy wykładu dr inż. Tatiany Jareckiej oraz wiceprezesa firmy Warter. Następnie wraz z pracownikiem zakładu zobaczyliśmy maszynę liczącą liczbę oktanową i przeszliśmy po terenie zakładu Warter Fuels zwracając szczególną uwagę na przestrzeganie przepisów BHP.  W firmie Warter Polymers wysłuchaliśmy wykładu i zobaczyliśmy produkcję folii. Dzięki uprzejmości stołówki dla pracowników Orlen, mogliśmy zjeść tam obiad. Zobaczyliśmy także Skarpę Wiślaną oraz katedrę z grobami polskich władców - Bolesława Krzywoustego oraz Władysława Hermana w Bazylice Katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.
Młodzież przed Bazyliką Modziez przed Bazyliką 3 Młodzież przed Bazyliką2

Odsłony: 1175
Utworzono: środa, 23, październik 2019 13:19

Apycom jQuery Menus

Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Zawsze można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej szczegółów w polityce dotyczącej plików cookies.

Akceptuje pliki cookies na tej stronie.